- DEFINITIES EN TOEPASSINGSGEBIED
- Voor de toepassing van de Algemene Voorwaarden worden als volgt gedefinieerd:
- “Algemene Voorwaarden” betekent de onderhavige ACOM Algemene Voorwaarden;
- “ACOM” betekent ACOM-IB, naamloze vennootschap onder Belgisch recht met zetel gevestigd te 2610 Antwerpen, Fotografielaan 5 en geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.917.137;
- “Klant” betekent de entiteit/vennootschap die een contracteert met ACOM;
- “Diensten” of “Dienstverlening” betekent alle levering van hardware, support- en softwarediensten die de Klant bij ACOM bestelt en/of ACOM aan de Klant levert;
- “Overeenkomst” betekent elke afgesloten offerte tussen de Klant en ACOM, tezamen met alle bijlagen, de bijzondere voorwaarden en deze Algemene Voorwaarden;
- “Partij” betekent ACOM of de Klant, gezamenlijk aangeduid als “Partijen”.
- “Component” betekent hardware, software of overige apparatuur, inclusief de daarbij horende documentatie die als onderdeel van de Dienstverlening wordt geleverd.
- Deze Algemene Voorwaarden zijn toepasselijk op elke Overeenkomst. Enige afwijking op de Overeenkomst is slechts afdwingbaar ten opzichte van ACOM ingeval van uitdrukkelijk voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van ACOM daaromtrent.
- Door het plaatsen van een bestelling of door het aangaan van een Overeenkomst erkent de Klant kennis te hebben genomen van de Algemene Voorwaarden en gaat zij hiermee uitdrukkelijk akkoord. De algemene voorwaarden vermeld op de documenten van de Klant zijn niet aan ACOM tegenstelbaar, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders werd overeengekomen door de Partijen.
- In geval van tegenstrijdigheid tussen de bijzondere voorwaarden en de Algemene Voorwaarden, primeren de bepalingen uit de bijzondere voorwaarden.
- Een met deze Algemene Voorwaarden afwijkende handelswijze en/of gebruik, zelfs meermaals, verleent een Partij niet het recht zich daarop te beroepen en maakt voor hem geen verworven recht uit.
- Voor de toepassing van de Algemene Voorwaarden worden als volgt gedefinieerd:
- BESTELMODALITEITEN
- Alle offertes van ACOM, met eventueel toegevoegde bijlagen en prijsopgaven zijn niet bindend en steeds vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. In het laatste geval blijven ze geldig gedurende een maximale termijn van één maand.
- ACOM is slechts gebonden tot uitvoering na het ondertekenen van de offerte door de Klant. In hoofde van de Klant is de bestelling bindend van zodra zij aan ACOM wordt gericht. Elke offerte brengt in principe een afzonderlijke Overeenkomst tot stand. Voorwaarden en prijzen overeengekomen voor één offerte gelden niet zomaar voor andere offertes.
- Het aanwenden en/of bewaren door de Klant van om het even welk product van ACOM of het toelaten dat ACOM de Dienstverlening op te starten, geldt evenwel als voldoende bewijs van de bestelling ervan door de Klant en als aanvaarding van deze Algemene Voorwaarden.
- PRIJZEN
- De prijzen voor de Dienstverlening zijn gesteld in euro, met uitsluiting van btw, lasten en taksen. Elke verhoging van het btw-tarief tussen de bestelling en de uitvoering zal ten laste vallen van de Klant.
- Indien de Dienstverlening het verstrekken van software van derde partijen omvat, kunnen de prijzen daarvan in andere munteenheid worden weergegeven dewelke onderhevig kunnen zijn aan een door de derde partij bepaalde wisselkoers. De Klant draagt het risico voor eventuele schommelingen in deze wisselkoers tussen de valuta van de derde partij en de euro. Alle bedragen die door de Klant verschuldigd zijn in een andere valuta dan de euro, zullen worden omgerekend tegen de geldende wisselkoers op de datum van facturatie. Eventuele nadelige wisselkoersverschillen zijn voor rekening van de klant. Een wijziging in de wisselkoers kan er echter niet toe leiden dat de facturatieprijs lager wordt dan de prijs die initieel gold bij aanvang van de Overeenkomst.
- ACOM behoudt zich het recht voor de tussen de Partijen overeengekomen prijs jaarlijks te herzien volgens de volgende formule: P = Po (0,20 + 0,80 S/So), waarbij:
P = Gefactureerde prijs
Po = Oorspronkelijke basisprijs op de datum van ondertekening van de Overeenkomst
S = Agoria-index (nationaal gemiddelde) voor referentieloonkosten DIGITAL van de maand voorafgaand aan de indexeringsdatum
So = Dezelfde Agoria-index van de maand voorafgaand aan de ondertekening van de Overeenkomst.
- Offertes zijn gebaseerd op de alsdan geldende prijzen en, desgevallend, voor de alsdan bepaalde termijn. Onverminderd hetgeen overeengekomen tussen Partijen in de Overeenkomst, behoudt ACOM zich het recht voor om de in de offerte of de Overeenkomst vermelde prijs te wijzigen tijdens de looptijd van de Overeenkomst om geldige en objectieve redenen die schriftelijk aan de Klant zijn medegedeeld samen met de kennisgeving van de prijswijziging, zoals, maar niet beperkt tot, een stijging van één van de samenstellende kostprijselementen, een nieuwe belasting of de stijging van de prijzen van haar eigen leveranciers.
- Indien de prijs met 20 % of meer stijgt ingevolge de toepassing van lid 2 of lid 3, kan de Klant het contract binnen de vijf (5) werkdagen na de bekendmaking van de nieuwe prijs, zonder enig recht op schadevergoeding, opzeggen per aangetekend schrijven voor die Diensten, die na het in voege treden van de nieuwe prijs moet geleverd worden. Hiervoor reeds betaalde sommen worden teruggestort. Indien de Klant niet reageert binnen bovenvermelde periode van vijf (5) werkdagen, impliceert dit zijn akkoord met de aangepaste prijzen.
- Verpakkingskosten zijn in de prijs begrepen. Verzendingskosten zijn niet in de prijs begrepen. Voor elke verzending worden verzendingskosten van minimaal 15 EUR aangerekend.
- Kosten voor spoedbestelling zijn altijd ten laste van de Klant.
- LEVERING
- Levering gebeurt Ex Works en steeds op risico van de Klant, tenzij schriftelijk anders werd overeengekomen.
- Inrichting en aanpassing van de plaats(en) waar de hardware wordt opgesteld of andere Diensten worden geleverd, zijn ten laste van de Klant, die verantwoordelijk is voor alle schade die wordt opgelopen tijdens de levering.
- De bijkomende kosten opgelopen door ACOM als gevolg van niet tijdige, onjuiste of gebrekkige uitvoering door de Klant, zijn tevens ten laste van de Klant. ACOM is niet verantwoordelijk voor het foutief of verkeerd opgeven van hoeveelheden door de Klant.
- Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, zijn de leveringsdata indicatief en bij benadering aangegeven, zonder dat ACOM daartoe enige garantie verstrekt. Zelfs in geval een vaste leveringstermijn werd overeengekomen, kan ACOM niet aansprakelijk gesteld worden wegens overschrijding van de leveringstermijn, indien deze overschrijding te wijten is aan overmacht of onvoorzienbare omstandigheden zoals gedefinieerd in deze Algemene Voorwaarden.
- ACOM is niet aansprakelijk voor enige schade die de Klant zou oplopen wegens het niet tijdig kunnen uitvoeren van de levering. Deelleveringen zijn toegestaan.
- Ingeval van een belangrijke verslechtering van de solvabiliteit van de Klant, mag ACOM, ook na het sluiten van een Overeenkomst of het uitreiken van een bestelbon, van de Klant verlangen dat deze de door ACOM gevraagde zekerheid stelt voor de betaling van de komende leveringen en mag ACOM de levering(en) opschorten tot na de gevraagde zekerheid.
- BETALING
- De facturering gebeurt vanaf datum van levering conform artikel 4. Bij gebreke van betalingstermijn of andersluidende bepaling in de Overeenkomst tussen Partijen, zullen de facturen betaalbaar zijn binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum. Alle betalingen dienen contant te gebeuren zonder enige aftrek of schuldvergelijking, uiterlijk op het ogenblik van de factuurdatum.
- De facturering gebeurt per mail. Op eenvoudig schriftelijk verzoek kan de Klant echter de factuur in de klassieke papieren versie ontvangen. De Klant erkent dat hiervoor 5€ behandelings- en administratiekost in rekening gebracht wordt.
- De Klant kan geen schuldvergelijking toepassen op de openstaande facturen van ACOM.
- Wordt de betalingstermijn overschreden, dan is van rechtswege en zonder ingebrekestelling, verwijlinterest verschuldigd gelijk aan de wettelijk intrestvoet, met een minimum van 0,75 % per maand, elke begonnen maand tellend voor een volledige. Bovendien zal het factuurbedrag tevens van rechtswege en zonder ingebrekestelling, ten titel van forfaitaire schadeloosstelling verhoogd worden met 15% van het factuurbedrag, met een minimum van 125,00 EUR.
- Bij structurele nalatigheid in de betaling kan ACOM de Overeenkomst opschorten of ontbinden overeenkomstig de voorwaarden in artikel 10.
- De niet-betaling heeft tevens tot gevolg dat alle overige openstaande vorderingen onmiddellijk opeisbaar worden en dat alle door ACOM verleende kortingen en/of betalingsfaciliteiten vervallen.
- Klachten inzake de facturatie moeten aan ACOM per aangetekend schrijven binnen de 14 dagen na de verzending van de factuur worden gemeld. Bij gebreke hieraan wordt de factuur geacht definitief en onherroepelijk te zijn aanvaard.
- DIENSTVERLENING EN GARANTIES
- ACOM garandeert de conforme levering van de Dienstverlening. Dit is een middelenverbintenis. Met betrekking tot de levering van software waarborgt ACOM de correcte functionering van de software alsook de beschikbaarheid en beveiliging van de software overeenkomstig de door de fabrikant gestelde garanties en aan de huidige gangbare standaarden bij het gebruik van de software.
- Onverminderd voorgaande paragraaf erkent en aanvaardt de Klant dat (i) de Componenten, in het bijzonder software, met hun functionaliteiten in de staat waarin deze bij aanvang van de Overeenkomst ter beschikking worden gesteld (“as is”), (ii) dat de Componenten standaardproducten zijn die niet op maat of volgens de behoeften van de Klant werden ontwikkeld, (iii) alle Componenten in het kader van de Dienstverlening steeds als een voorzichtig en redelijk persoon gebruikt moeten worden en (iv) de Klant ACOM tijdig alle nodige en nuttige informatie zal bezorgen om de Dienstverlening vlot te laten verlopen.
- ACOM garandeert de Klant dat de Diensten voor onderhoud en support worden verleend door daartoe behoorlijk gekwalificeerd en opgeleid personeel, met de nodige zorg en aandacht, en op een kwaliteitsniveau zoals de Klant onder alle omstandigheden redelijkerwijs mag verwachten.
- De beschikbaarheid van de Dienstverlening wordt gegarandeerd overeenkomstig de Overeenkomst, en dit voor de duurtijd van die Overeenkomst. Hetzelfde geldt met betrekking tot onderdelenbeschikbaarheid, met dien verstande dat wanneer de Klant weigert de wisselstukken te kopen of updates weigert uit te voeren, ACOM door die weigering ontheven is van elke verdere verbintenis met betrekking tot de Dienst die daarop betrekking heeft.
- Eventuele klachten in verband met de zichtbare gebreken of niet-conformiteit moeten per gemotiveerd en aangetekend schrijven binnen de 5 dagen na leveringsdatum aan ACOM worden meegedeeld. Bij gebreke hieraan worden alle zichtbare gebreken of niet-conformiteit geacht aanvaard te zijn door de Klant.
- Eventuele klachten betreffende verborgen gebreken moeten per gemotiveerd en aangetekend schrijven binnen drie dagen na ontdekking doch uiterlijk binnen veertien dagen na leveringsdatum gemeld worden aan ACOM. Bij gebreke hieraan worden alle verborgen gebreken geacht aanvaard te zijn door de Klant.
- Het indienen van klachten geeft de Klant niet het recht om zijn betaling van de Dienstverlening op te schorten.
- In geval ACOM de gegrondheid van een ingediende klacht erkent, zal zij in eerste instantie enkel genoodzaakt zijn de betwiste (Component van de) Dienstverlening te herstellen of te vervangen, zulks naar eigen keuze. De vervangen onderdelen komen terug in het bezit van ACOM. De Klant brengt de Componenten desgevallend op zijn kosten naar de onderhoudsdienst van ACOM, en zulks enkel na schriftelijke toestemming door ACOM. Indien de Klant een herstelling of een vervanging weigert, kan ACOM niet meer gehouden worden tot levering van Diensten op deze Component.
- De Klant zal alle voor de uitvoering van de prestaties nodige faciliteiten (zoals o.m. vrije toegang tot de producten en de daarmee verbonden producten, documentatie voor het stellen van de diagnose, elektrische stroom, internet, telefoon, aanwezigheid van een personeelslid van de Klant die persoonlijk gebruik maakt van de Diensten en op de hoogte is van de noden van zijn bedrijf) , in goede kwaliteit aan ACOM bezorgen of ter beschikking stellen. Indien aan deze voorwaarden niet is voldaan, zal elk nutteloos bezoek, ten gevolge daarvan aanleiding geven tot een afzonderlijke facturering tegen de geldende tarieven.
- Met betrekking tot Componenten waarvoor ACOM geen erkenning van de fabrikant bekomen heeft voor het uitvoeren van de naleveringsservices zoals garantieprestaties, onderhoud, interventies, support, consultancy, levering van onderdelen en wisselstukken, zal ACOM de Klant hiervoor doorverwijzen naar een onderneming die wel instaat voor deze services. ACOM verleent hierbij zo nodig wel bijstand bij het beroep doen op de standaardgarantie van de fabrikant.
- Deze garantievoorwaarden zijn niet toepasselijk in de volgende gevallen: (a) Onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik door de Klant; (b) Niet-naleving van de instructies en aanbevelingen van ACOM, of in voorkomend geval van de fabrikant of eigenaar van een Component; (c) Overmacht of onvoorzienbare omstandigheden zoals, maar niet beperkt tot, staking, lock-out, arbeidsgeschillen, storingen of vertragingen in computertransmissies of netwerkverbindingen (bv. met betrekking tot internet, betaalverkeer of telefoon) of andere storingen die de functionering en beschikbaarheid van de Dienstverlening zouden belemmeren en die niet redelijkerwijze te voorzien waren door of toerekenbaar zijn aan ACOM; (d) Wanneer, zonder schriftelijke toestemming van ACOM, de Klant of derden wijzigingen hebben aangebracht dan wel trachten aan te brengen aan Componenten van de Dienstverlening of deze hebben aangewend voor doeleinden waarvoor de Componenten niet bestemd zijn; (e) Iedere aanpassing, wijziging, herstelling of onderhoud door personen die daartoe niet door ACOM voorafgaandelijk schriftelijk gemachtigd werden; (f) onregelmatige werking van apparatuur, waarmee de Diensten zijn verbonden werden of op basis waarvan de Diensten worden geleverd; (g) Niet-conforme Componenten zoals gedefinieerd in de Overeenkomst; (h) Schade of defecten veroorzaakt door software, interfaces, of het gebruik van media en/of gebruiksbenodigdheden, die niet door ACOM werden geleverd; (i) Componenten waarvan de normale levensduur kleiner is dan de garantieperiode omwille van hun snelle slijtage, (zoals bv. lampen, beeldbuizen,…), media- en gebruiksbenodigdheden zoals doch niet beperkt tot mobiele gegevensdragers, printlinten, printkoppen;
- In alle gevallen vermeld in lid 11 worden naast de eraan gespendeerde tijd en kosten ook de wisselstukken gefactureerd tegen de bij ACOM op dat ogenblik geldende tarieven en prijzen.
- De Klant verklaart door ACOM volledig op de hoogte te zijn gebracht inzake karakteristieken, bediening, gebruiksmogelijkheden en beperkingen van de geleverde hardware en/of software, alsook inzake de problemen van aanpassing, installatie/integratie en uitbreiding die zich kunnen stellen.
- De Klant alleen is verantwoordelijk voor de geschiktheid van de gekozen Dienstverlening om de door hem beoogde resultaten te bekomen. Ingeval van verkeerde keuze of gebrekkige specificatie in de bestelling door de Klant, kan ACOM niet verplicht worden tot terugname, herstelling of vervanging van het niet geschikte Product, dan wel tot herstelling of vervanging van de niet geschikte Dienst.
- Bij installaties of prestaties door ACOM-gebruik makend van internet, kan ACOM in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen van het gebruik van internet, noch voor “hacking”, misbruik van informatie, beschadiging of verlies van gegevens, de inhoud van de website(s) van de Klant en de conformiteit ervan met bestaande wetgeving en reglementering, kwaliteit van de verbinding, etc.
- ONDERHOUDSPLICHT VAN DE KLANT
- De Klant verbindt zich ertoe de Componenten als een goede huisvader en volgens de regels van de kunst te stockeren, te gebruiken, te onderhouden en te installeren.
- De Klant verbindt er zich toe om ACOM te vergoeden voor alle schade aan de Componenten ten gevolge van de niet-naleving van artikel 7.1.
- EIGENDOMSVOORBEHOUD
- De Componenten die aan de Klant worden geleverd blijven, zelfs bij verwerking of vermenging, eigendom van ACOM zolang de Klant de hoofdsom alsook eventuele interesten en/of forfaitaire vergoedingen niet volledig heeft betaald. Behoudens indien de Klant de volle eigendom zou hebben verworven, mag de Klant deze Componenten geenszins overdragen, wijzigen, verkopen, (onder)verhuren, uitlenen of bezwaren met een zakelijk zekerheidsrecht, noch ze op gelijk welke manier ter beschikking stellen van derden (behoudens werknemers of aangestelden).
- Het is de Klant in elk geval verboden om de geleverde Componenten door te verkopen, deze in pand te geven of de vordering erop over te dragen vooraleer de koopprijs volledig is betaald. Als Componenten die het voorwerp uitmaken van het eigendomsvoorbehoud verder worden verkocht door de Klant, zal de schuldvordering van ACOM automatisch overgedragen worden op de schuldvordering van de prijs van de Component verkocht door de Klant. De Klant draagt bijgevolg elke schuldvordering over aan ACOM die ontstaat als gevolg van de verkoop van de onbetaalde Componenten die het voorwerp uitmaken van een eigendomsvoorbehoud.
- Ingeval van een uitvoerend en/of bewarend beslag bij de Klant, faillissement, kennelijk onvermogen, collectieve schuldenregeling, aanstelling bewindvoerder, gerechtelijke reorganisatie of andere gelijkaardige maatregelen, is de Klant ertoe gehouden de derden die rechten willen laten gelden op de Componenten onmiddellijk in kennis te stellen van het eigendomsvoorbehoud in hoofde van ACOM en verzet aantekenen. De Klant verbindt zich er tevens toe ACOM binnen 24 uur per email hiervan in kennis te stellen. Bij gebreke aan reactie door ACOM binnen 2 kalenderdagen, verbindt de Klant er zich toe ACOM telefonisch op de hoogte stellen.
- De Klant verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Componenten te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van de verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven aan ACOM.
- Voor het geval dat ACOM zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Klant reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan ACOM of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de eigendommen van ACOM zich kunnen bevinden en de desbetreffende goederen terug te nemen. De Klant zal de eventuele kosten dienaangaande dragen.
- De Klant is aansprakelijk voor verlies of schade aan de software ter beschikking gesteld door ACOM die zich in zijn bezit of onder zijn controle bevinden, en voor alle schade die zij veroorzaakt, behoudens schade integraal te wijten aan een daad of nalatigheid van ACOM.
- Indien een Component geïnstalleerd is in een lokaal dat geen eigendom van de Klant is, verbindt de Klant zich ertoe de eigenaar vóór de installatie per aangetekende brief in kennis te stellen van het eigendomsrecht van ACOM, alsook zijn personeel en enige andere derde die hierover in kennis gesteld moet worden. De Klant bezorgt ACOM kopie van dit schrijven.
- Bij de beëindiging van de Overeenkomst, ongeacht de oorzaak daarvan, dient de Klant de Componenten in goede staat en op zijn kosten aan ACOM terug te bezorgen binnen de tussen de Partijen afgesproken termijn. Doet de Klant dat niet, dan zal ACOM, naar eigen goeddunken, de restwaarde aanrekenen of de Componenten op kosten van de Klant zelf terughalen bij haar lokalen, in het bijzijn van een van haar vertegenwoordigers. ACOM is desgevallend niet verplicht de kosten om de lokalen in hun oorspronkelijke toestand te brengen in last te nemen.
- OVERMACHT EN ONVOORZIENBARE OMSTANDIGHEDEN
- Alle gevallen van overmacht die traditioneel door de Belgische rechtspraak als zodanig worden erkend, met inbegrip van maar niet beperkt tot natuurrampen of andere rampen zoals epidemieën en pandemieën, nucleaire ongevallen, branden, overstromingen, aardbevingen, oorlogen, oproer, sabotage of revoluties, die een Partij verhindert haar contractuele verplichtingen na te komen, geven de andere Partij het recht haar contractuele verplichtingen op te schorten zolang de overmacht voortduurt, of geven elk van beide Partijen het recht de Overeenkomst te beëindigen indien de overmacht meer dan 40 dagen aanhoudt. Partijen erkennen dat een betalingsverplichting in principe niet kan worden opgeschort om redenen van overmacht.
- In geval van onvoorzienbare omstandigheden waarvoor ACOM niet verantwoordelijk is, die de nakoming van haar verplichtingen verzwaren of bemoeilijken en/of die leiden tot een onontkoombare wijziging van de contractuele situatie, zodanig dat de nakoming van de overeenkomst onbillijk wordt, verbinden de Partijen zich ertoe opnieuw te onderhandelen over de voorwaarden teneinde binnen 30 dagen de nodige billijke aanpassingen overeen te komen. Indien de onderhandelingen mislukken of worden geweigerd, kan elke Partij de Overeenkomst zonder opzeggingstermijn of schadevergoeding opzeggen.
- INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
- Alle rechten van intellectuele eigendom met betrekking tot de Dienstverlening zoals de ontwerpen, software, documentatie en onderliggende kennis en knowhow en alle andere materialen en diensten die worden ontwikkeld en/of gebruikt ter voorbereiding of uitvoering van een Overeenkomst tussen ACOM en de Klant, dan wel die daaruit voortvloeien, berusten uitsluitend bij ACOM of haar eigen leveranciers.
- De Dienstverlening strekt nooit tot enige overdracht van de rechten van intellectuele eigendom. De Klant verkrijgt enkel een persoonlijk, beperkt, niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar gebruiksrecht voor de overeengekomen doelstellingen. De Klant zal zich bij zulk gebruik strikt houden aan de voorwaarden, neergelegd in een Overeenkomst of anderszins aan de Klant opgelegd. De Klant zal aanduidingen van ACOM of haar leveranciers betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele eigendom niet verwijderen of wijzigen.
- De Klant erkent dat de licentie niet het recht omvat om de geleverde software te wijzigen, vertalen, te commercialiseren, of mee te delen aan het publiek, noch te reverse engineeren, tenzij en in de mate zoals toegestaan door toepasselijk recht.
- ANNULERING, OPSCHORTING EN ONTBINDING
- Elke annulering van een bestelling of een orderbevestiging dient schriftelijk te gebeuren. Indien de Klant een bestelling of een orderbevestiging annuleert, zal hij volgende annulatievergoeding betalen: (i) bij annulatie na het plaatsen van de bestelling: 10 % van het totale bedrag van de bestelling; (ii) bij annulatie na uitgifte van een bestelbon door ACOM: de reële schade verhoogd met 20%. ACOM behoudt zich het recht voor om door alle middelen van recht desgevallend de reële schade te kunnen bewijzen indien deze meer bedraagt. De verschuldigde annulatievergoeding is minstens steeds gelijk aan het reeds gefactureerde bedrag.
- ACOM houdt zich het recht voor om de uitvoering van een Overeenkomst te schorsen tot gehele betaling heeft plaatsgevonden, onverminderd het recht op schadevergoeding. Deze schorsing vangt aan de dag van de melding hiervan door ACOM aan de Klant, en duurt van rechtswege tot de datum van integrale betaling van de openstaande facturen. De schorsing wegens laattijdige betaling ontheft de Klant niet van zijn verplichtingen in uitvoering van de Overeenkomst.
- Onverminderd eventuele andere rechten van elke Partij, met inbegrip van maar niet beperkt tot zijn recht op schadevergoeding, heeft elke Partij het recht, hetzij om de Overeenkomst schriftelijk en zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst te ontbinden ten laste van de andere Partij in de hiernavolgende situaties: (i) niet-betaling van twee opeenvolgende facturen zonder geldige reden; (ii) in geval van enige andere tekortkoming door de andere Partij in de nakoming van haar verplichtingen uit de Overeenkomst welke door deze Partij niet wordt rechtgezet binnen de 40 dagen na ontvangst van het aangetekend schrijven; of (iii) in geval van faillissement, ontbinding, vereffening, stopzetting van betaling, intrekking of schorsing van eventuele vergunningen, of in geval van een belangrijke verslechtering van de solvabiliteit van de andere Partij. Een intrekking of verlaging van de kredietlijn door de kredietverzekeraar wordt beschouwd als een belangrijke verslechtering van de solvabiliteit.
- ACOM heeft het recht om de Overeenkomst te beëindigen wanneer de Klant de Diensten weigert in ontvangst te nemen op de levering conform artikel 4 en op voorwaarde dat ACOM de Klant hierover in gebreke heeft gesteld en met inachtname van een termijn van 30 dagen. De door ACOM geleden en te vergoeden schade wordt forfaitair vastgesteld op het factuurbedrag voor deze, onverminderd het recht voor ACOM om een hogere schade te eisen en te bewijzen.
- Behoudens anders overeengekomen tussen de Partijen vangt de Overeenkomst aan op de dag van de ondertekening en kent zij een looptijd van één jaar dewelke telkens met één jaar stilzwijgend wordt verlengd, tenzij een Partij minimum drie maanden voor het aflopen van de hiervoor vermelde periode de Overeenkomst schriftelijk opzegt.
- Ingeval de Klant de Overeenkomst opzegt overeenkomstig artikel 11.5, bezorgt ACOM de Klant alle nodige informatie en gegevens nodig voor opzeg. ACOM kan in geen geval meer aansprakelijk worden gesteld voor enige schade tijdens de opzegtermijn en na het overhandigen van deze gegevens.
- TERUGGAVEPLICHT VAN DE KLANT
- Bij stopzetting van de Overeenkomst overeenkomstig artikel 10, verbindt de Klant er zich toe om, tenzij anders overeengekomen, alle Componenten uiterlijk binnen 7 dagen na het einde van de Overeenkomst terug te leveren aan ACOM.
- Bij gebrek aan tijdige teruggave conform voormelde paragraaf, zal de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn aan ACOM, onverminderd het recht van ACOM om een hogere vergoeding te eisen indien de werkelijk geleden schade hoger is.
- Bij gebrek aan teruggave in goede staat van de Componenten, zal de Klant ACOM een vergoeding per Component verschuldigd zijn die overeenstemt met de geldende aankoopprijs van het desbetreffende Component, onverminderd het recht van ACOM om een hogere vergoeding te eisen indien de werkelijke geleden schade hoger is.
- AANSPRAKELIJKHEID
- De aansprakelijkheid van ACOM is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door ACOM gefactureerde bedragen aan de Klant, en heeft enkel betrekking op de directe schade die door de Klant wordt bewezen.
- Partijen zijn nooit aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.
- ACOM is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat zij is uit gegaan van door de Klanten verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens of informatie, noch voor schade die het gevolg is van een wijziging van de geleverde Diensten door de Klant of een onbevoegde derde, misbruik van de Componenten door de Klant, niet-naleving van de gebruiksaanwijzing of voor gebreken aan apparatuur van de Klant waarvan zij voorafgaandelijk niet op de hoogte is gesteld of redelijkerwijze niet op de hoogte kon zijn.
- ACOM is niet aansprakelijk voor schade die geheel of gedeeltelijk veroorzaakt is door apparatuur of software geleverd of aangemaakt door derden, of door enig ander element aanwezig in het bedrijf van de Klant, of in het bedrijf van de Klant gebracht, na de totstandkoming van de Overeenkomst.
- Niets in deze Algemene Voorwaarden zal worden geïnterpreteerd als een vrijstelling van aansprakelijkheid van de Partijen voor grove schuld of opzet of grove schuld of opzet van aangestelden, dan wel andere gevallen waar wettelijk geen uitsluiting voor mogelijk is.
- De Klant vrijwaart ACOM voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke aan Klant toerekenbaar zijn.
- RECONSTRUCTIE VAN GEGEVENS EN PROGRAMMA’S
- Uitsluitend de Klant is verantwoordelijk voor het instellen van procedures die hem toelaten op elk ogenblik verloren of gewijzigde bestanden, gegevens of programma’s te reconstrueren, ongeacht de oorzaak van het verlies of de wijziging. De Klant dient op zijn minst op elk ogenblik over de nodige back-up kopies van zijn computerprogramma’s, -bestanden en gegevens te beschikken. Dit is geen verantwoordelijk van ACOM.
- Inzake virussen is de verantwoordelijkheid van ACOM beperkt tot het installeren van antivirusprogramma’s enkel indien de Klant dit uitdrukkelijk bij ACOM bestelt. ACOM kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor virussen in het systeem van de Klant en de gevolgen daarvan.
- VERTROUWELIJKHEID
- ACOM en de Klant zullen alle informatie en gegevens vertrouwelijk behandelen die aan hen ter kennis komen in het kader van hun zakenrelatie en als vertrouwelijk wordt gekenmerkt of geacht moet worden vertrouwelijk te zijn vanwege de omstandigheden van de bekendmaking daarvan en – tenzij dat noodzakelijk is voor bereiken van de doelstelling van de Overeenkomst – die informatie niet op te slaan noch door te geven aan derden of verder gebruik daarvan te maken op welke andere wijze dan ook. Betrokken medewerkers en derden dienen dienovereenkomstig aan deze verplichting te voldoen. De hierin vervatte geheimhoudingsverplichtingen eindigen drie jaar na beëindiging van de Overeenkomst.
- Wanneer ACOM optreedt als verwerkingsverantwoordelijke ten aanzien van persoonsgegevens van haar Klanten verwerkt zij deze conform haar privacybeleid.
- Wanneer ACOM optreedt als verwerker en ten behoeve van haar Klanten persoonsgegevens verwerkt, gelden de bepalingen uit de verwerkersovereenkomst (zie bijlage).
- ALGEMEENHEDEN
- In het aangaan en de uitvoering van de Overeenkomst handelt ACOM als een zelfstandige dienstverlener. ACOM oefent derhalve zijn activiteiten uit buiten elke band van ondergeschiktheid om.
- Het nalaten door ACOM van het uitoefenen van enig van zijn rechten vormt geen verzaking of verval van dit recht, en zal geen afbreuk doen aan enig ander recht van ACOM uit hoofde van een Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden.
- De Overeenkomst bindt de partijen, hun opvolgers en rechtverkrijgenden.
- De Klant verklaart de Dienstverlening af te nemen met het oog op een zuiver beroepsmatig gebruik.
- Zonder voorafgaande wederzijdse toestemming is het de Klant niet toegelaten de uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen aan derden over te dragen. Dit verbod sluit evenwel het recht van schuldvorderingsoverdracht niet uit.
- De Overeenkomst is deelbaar. De eventuele nietigheid of ongeldigheid van één van de bepalingen van de Overeenkomst heeft geen invloed op de geldigheid van de andere voorwaarden. De nietige voorwaarden dienen bovendien als dusdanig te worden gelezen als een geldige bepaling waarvan het resultaat zo dicht mogelijk aanleunt bij het bedoelde resultaat van de nietige bepalingen door de Partijen. Als een bepaling nietig wordt verklaard, zullen Partijen op korte termijn een nieuwe clausule onderhandelen.
- De Overeenkomst vormt de volledige overeenkomst en afspraken tussen de Partijen. Het heeft voorrang op en vervangt alle voorgaande schriftelijke of mondelinge afspraken in verband met hetzelfde voorwerp tussen de Partijen. Elke wijziging aan de Overeenkomst is slechts geldig indien beide Partijen hiermee gezamenlijk en schriftelijk ingestemd hebben.
- Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de eventuele algemene, bijzondere, aankoop-, betalings-en/of enige andere voorwaarden van de Klant niet van toepassing zijn op de Overeenkomst. Verwijzingen naar zulke voorwaarden die in een schrijven, orderbevestiging, factuur of enig ander document dat uitgaat van de Klant zouden voorkomen worden als niet geschreven beschouwd.
- TOEPASSELIJK RECHT – BEVOEGDE RECHTER
- De Overeenkomsten is onderworpen aan het Belgische recht, met uitsluiting van Het Weens Koopverdrag (1980), het Verjaringsverdrag (1974) en het Verjaringsprotocol (1980) van de Verenigde Naties.
- Elke betwisting in verband met de Overeenkomst of de Algemene Voorwaarden valt onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement waar de maatschappelijke zetel van ACOM gevestigd is, en dit zowel voor nationale als voor internationale transacties. Niettemin heeft ACOM steeds het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechtbanken.
***